söndag 1 januari 2012

\"Jag var gripen av en längtan efter att förstå Paulus’ brev till romarna och intet hindrade mig utom uttrycket ‘Guds rättfärdighet’, vilket jag hade lärt mig förstå som den rättfärdighet genom vilken Gud är rättfärdig och rättvist straffar de orättfärdiga….jag stod inför Gud som en syndare med dåligt samvete och jag trodde inte alls på att mina förtjänster skulle blidka honom. Därför älskade jag inte en rättvis och vred Gud, utan snarare hatade jag honom.….Natt och dag grubblade jag tills jag fann sambandet mellan Guds rättfärdighet och uttrycket ‘den rättfärdige skall leva av tro’. Då förstod jag att Guds rätttfärdighet är den rättfärdighet genom vilken Gud av nåd och ren barmhärtighet rättfärdiggör oss genom tron…Efter detta kände jag mig vara född på nytt och att ha vandrat genom öppna dörrar in i paradiset. …Medan ‘Guds rättfärdighet’ tidigare hade fyllt mig med hat, så ingav mig nu detta ord kärlek.\"

Skriver Martin Luther 1545. Delar det. Men Luther kom inte ända ner. Han såg inte skillnaden mellan människors natur och individens resa.

Detta är det som upptar mig nu. Nu när 2012 just öppnat ögonen.

2 kommentarer:

  1. Han hade sina ljusa stunder han Martin. Jag tror att vi har mycket att tacka honom för när det gäller hur, och att, vi fortfarande, sådär 467 år senare, läser och finner nya sätt att förstå Guds tanke och plan.

    SvaraRadera