Paulus 2 nu lämnad till trycket. Vi närmar oss nu kyrkan, konfronterar bl à makten. I slutet målas bilden av Huset där GUD stämmer möte med oss. (146 s).
Ser fram mot samtalen som kan följa. Paulus har mycket att lära oss.
Efter påsk finns boken fvb. 100:- för en. 150:- för två.
Epost: pa.sahlberg@gmail.com
Tfn 031 795 29 00
måndag 26 mars 2012
onsdag 21 mars 2012
Sahlberg Paulus
Recenserad i Sändaren idag. Tänkte bara lägga en lättgooglad rubrik.
Här kan man beställa boken.
Här kan man beställa boken.
fredag 16 mars 2012
Lukas - kul kille
Läkaren Lukas.

Han kom från Antiochia i Syrien. Enligt traditionen lite äldre än Jesus och Paulus. Kanske hade han blivit kristen då Saul/Paulus verkade i Antiochia tillsammans med Barnabas. Lite smygande var det dessa tre som utvidgade GUDs famntag till världen, och drog in hedningarna.
Lukas och Palle var kompisar. Men rätt olika. Lucke var den unga kyrkans PC Jersild. Han gillade en god historia. Lucke lyssnade fram kyrkans historia och skrev evangeliet och apostlarnas gärningar.
I Troas ser vi hur olika de är. Paulus har borrat djupt i teologin. Lukas gillar inte långa predikningar. Se alltså Apg 20.
Jag tror de hade stor glädje av varann. Men ingen av dem intresserade sig för den andres verksamhet.
De var olika. Så bra!
Ordkonstnären Lukas blir Skyddshelgin. Bl à för konstnärerna. Och för slaktarna - men just det är en annan historia.
Han kom från Antiochia i Syrien. Enligt traditionen lite äldre än Jesus och Paulus. Kanske hade han blivit kristen då Saul/Paulus verkade i Antiochia tillsammans med Barnabas. Lite smygande var det dessa tre som utvidgade GUDs famntag till världen, och drog in hedningarna.
Lukas och Palle var kompisar. Men rätt olika. Lucke var den unga kyrkans PC Jersild. Han gillade en god historia. Lucke lyssnade fram kyrkans historia och skrev evangeliet och apostlarnas gärningar.
I Troas ser vi hur olika de är. Paulus har borrat djupt i teologin. Lukas gillar inte långa predikningar. Se alltså Apg 20.
Jag tror de hade stor glädje av varann. Men ingen av dem intresserade sig för den andres verksamhet.
De var olika. Så bra!
Ordkonstnären Lukas blir Skyddshelgin. Bl à för konstnärerna. Och för slaktarna - men just det är en annan historia.
onsdag 14 mars 2012
Paulus kommer till Troas
Paulus i Troja. Apg 20
Festlig text. Paulus är helt upptagen med de Stora Tankarna från Romarbrevet. Han är på väg till Jerusalem för att möta Apostlarna. Ryktet om hans kritik mot Petrus har gått före. Kyrkan och hennes stora uppdrag står och väger. Hednamissionen är sakfrågan, men i botten ligger hela den grundläggande tonen - ytterst frågan om Korset. Dessutom hoppas han på att vända vinden i Stora Rådet. Allt står nu på spel. Han Provpredikar Romarbrevet!
Lukas fattar ingenting. Tre ggr skriver han att Paulus talar länge. Och inte ett ord om innehållet. Inte ett ord. Istället räknar Lukas lamporna!
Så bra text!
Festlig text. Paulus är helt upptagen med de Stora Tankarna från Romarbrevet. Han är på väg till Jerusalem för att möta Apostlarna. Ryktet om hans kritik mot Petrus har gått före. Kyrkan och hennes stora uppdrag står och väger. Hednamissionen är sakfrågan, men i botten ligger hela den grundläggande tonen - ytterst frågan om Korset. Dessutom hoppas han på att vända vinden i Stora Rådet. Allt står nu på spel. Han Provpredikar Romarbrevet!
Lukas fattar ingenting. Tre ggr skriver han att Paulus talar länge. Och inte ett ord om innehållet. Inte ett ord. Istället räknar Lukas lamporna!
Så bra text!
måndag 12 mars 2012
kaospiloten
Minns när jag var i Århus och träffade dem. Rätt häftigt utbildningskoncept.
Slog mig att Paulus är en sån. Manövrerar utan karta. Måste ha känt sig frustrerad mer än en gång. Tror att Galaterbrevet är nyckeln. Paulus uppgörelse med Petrus rymmer mycket mer än vad som syns. Och jag tror aldrig Petrus begrep.
Paulus fortsätter att överraska mig.
Slog mig att Paulus är en sån. Manövrerar utan karta. Måste ha känt sig frustrerad mer än en gång. Tror att Galaterbrevet är nyckeln. Paulus uppgörelse med Petrus rymmer mycket mer än vad som syns. Och jag tror aldrig Petrus begrep.
Paulus fortsätter att överraska mig.
torsdag 8 mars 2012
Paulusturne\'n fortsätter
På Överås blir det tre vardagkvällar med Paulus:
Ons 18 april 19oo Saul/Paulus - ett livsval. En introduktion till kyrkans näst mest spännande liv.
Tisdag 8 maj 19oo Vi närlyssnar på kyrkan före makten. Där, mitt emellan lagläran, romersk hierarki och statskristendomen - hur lät kyrkan egentligen då?
Tisdag 15 maj 19oo Kyrkans tredje millennium - en Jesuskyrka värdig Paulus. Jag tar Paulus till Korsvägen och han pekar ut riktningen för oss.
Dessutom blir det ett seminarium där jag hoppas få lite motstånd mot mina bilder. Fredag 11 maj 9 30-15 30. Opponenter blir bl.a. Tord Ireblad, Jonas Eek m fl. Överås.
Ons 18 april 19oo Saul/Paulus - ett livsval. En introduktion till kyrkans näst mest spännande liv.
Tisdag 8 maj 19oo Vi närlyssnar på kyrkan före makten. Där, mitt emellan lagläran, romersk hierarki och statskristendomen - hur lät kyrkan egentligen då?
Tisdag 15 maj 19oo Kyrkans tredje millennium - en Jesuskyrka värdig Paulus. Jag tar Paulus till Korsvägen och han pekar ut riktningen för oss.
Dessutom blir det ett seminarium där jag hoppas få lite motstånd mot mina bilder. Fredag 11 maj 9 30-15 30. Opponenter blir bl.a. Tord Ireblad, Jonas Eek m fl. Överås.
onsdag 29 februari 2012
Paulus på turné
Vad är nytt? - säger folk om min bok, omläsningen med Paulus. En del frågar av allmän nyfikenhet, andra efter genomläsningen.
Tja. Nyheter om en tvåtusenårig världskändis är väl sparsmakade. Men ickeförty, som Unckel sa, låt mig peka på vad jag finner.
P förblir i sin egen självbild en farisé hela livet. Ingen mer än han såg det.
Konflikten med bl.a. Petrus är djupare än vad jag har velat se.
P är en ensam man. Få steg in i allvaret och radikaliteten. På ålderns höst är han snarast lite bitter.
P talar om laget men är ingen lagspelare.
Lag är något han har problem med. Apostlarna - dessa väldiga apostlar - Torah, romersk lag. Det största problemet var han inte ens medveten om: hur kyrkan skulle komma att spela med makten och blev just den lagreligion som P kämpat mot sedan Damaskusvägen.
Korset. Ingenstans i hela Bibeln, och kyrkans historia, finner vi någon som talar så konsekvent "post-kors". Överallt annars glider paradigmen i varandra. Men inte hos Paulus.
P skiljer på Människans Natur (Adams, köttslig natur, syndens kropp) och individens val och resa. Naturen är digital, individen analog.
P ägnar i grunden hela förkunnelsen åt livet (helgelsen, kärleken, korsets praktik). GUD och Förbundet är axiomatiska hos honom.
P saknar allvaret och den djupa glädjen hos andra. Kanske fanns den - men han fick inte syn på den.
Missionen är ingen kristen verksamhetsgren. Den är teologi i görande. Det är korsets verkningsgrad som är Missionen - GUDs mission. GUDs famntag är genom Jesus vidgat till världen.
P förstod Jesus bättre än Jesus.
Nytt?
Tja. Nyheter om en tvåtusenårig världskändis är väl sparsmakade. Men ickeförty, som Unckel sa, låt mig peka på vad jag finner.
P förblir i sin egen självbild en farisé hela livet. Ingen mer än han såg det.
Konflikten med bl.a. Petrus är djupare än vad jag har velat se.
P är en ensam man. Få steg in i allvaret och radikaliteten. På ålderns höst är han snarast lite bitter.
P talar om laget men är ingen lagspelare.
Lag är något han har problem med. Apostlarna - dessa väldiga apostlar - Torah, romersk lag. Det största problemet var han inte ens medveten om: hur kyrkan skulle komma att spela med makten och blev just den lagreligion som P kämpat mot sedan Damaskusvägen.
Korset. Ingenstans i hela Bibeln, och kyrkans historia, finner vi någon som talar så konsekvent "post-kors". Överallt annars glider paradigmen i varandra. Men inte hos Paulus.
P skiljer på Människans Natur (Adams, köttslig natur, syndens kropp) och individens val och resa. Naturen är digital, individen analog.
P ägnar i grunden hela förkunnelsen åt livet (helgelsen, kärleken, korsets praktik). GUD och Förbundet är axiomatiska hos honom.
P saknar allvaret och den djupa glädjen hos andra. Kanske fanns den - men han fick inte syn på den.
Missionen är ingen kristen verksamhetsgren. Den är teologi i görande. Det är korsets verkningsgrad som är Missionen - GUDs mission. GUDs famntag är genom Jesus vidgat till världen.
P förstod Jesus bättre än Jesus.
Nytt?
torsdag 23 februari 2012
Fingertopparnas och smaklökarnas evangelium
När nattvardens bord tar oss till heligheten leder oss fotatvagningen till vardagligheten. Dessa dimensioner är väl sammanflätade, Jesus Messias är huvudpersonen i båda.
Paulus talar om vår andliga gudstjänst. Det är denna teologiska nervtråd som gör att han är så gränslöst besviken på Petrus och de andra judekristna, då de inte på allvar ser hur Kristi kors gör avtryck i varje handling, och i hela livet. Trons nya verklighet, och dess inre och yttre sidor, är den samlade teologin. Ordet smakas vid Bordet och vi känner livets – vårt eget och andras – vedermöda med våra egna händer då vi tvättar varandras fötter. Evangeliets känsligaste mottagarsensorer sitter i tungans smaklökar och fingertopparnas övade känslighet.
Evangeliet är på riktigt. Det håller öppet mot GUD, i honom som vi lever, rör oss och är till, och det verkar genom händer som rörs av kärlekens hjärta och hjärna.
Gudstjänst och socialt arbete, präster och diakoner, lekfolk och ordinerade – allt är som diamantens facetter, de speglar en enda sammansatt helhet, sprungen ur Paulus allra enklaste, men mest omfattande råd: Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag
Paulus talar om vår andliga gudstjänst. Det är denna teologiska nervtråd som gör att han är så gränslöst besviken på Petrus och de andra judekristna, då de inte på allvar ser hur Kristi kors gör avtryck i varje handling, och i hela livet. Trons nya verklighet, och dess inre och yttre sidor, är den samlade teologin. Ordet smakas vid Bordet och vi känner livets – vårt eget och andras – vedermöda med våra egna händer då vi tvättar varandras fötter. Evangeliets känsligaste mottagarsensorer sitter i tungans smaklökar och fingertopparnas övade känslighet.
Evangeliet är på riktigt. Det håller öppet mot GUD, i honom som vi lever, rör oss och är till, och det verkar genom händer som rörs av kärlekens hjärta och hjärna.
Gudstjänst och socialt arbete, präster och diakoner, lekfolk och ordinerade – allt är som diamantens facetter, de speglar en enda sammansatt helhet, sprungen ur Paulus allra enklaste, men mest omfattande råd: Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag
tisdag 21 februari 2012
Evangelium på riktigt
Paulus omläst landar i sju punkter:
1. Två paradigm. Vi måste ta hans paradigmatiska skifte på större allvar. Han lämnade sin fariseiska tydning och gick in i en helt ny. Mot Torah och laggärningarna satte han nåden och korset. GUD har gjort det och det är helt nytt. Vi har inte en motsträvig uppförsbacke för att nå Rättfärdighet. GUD ger oss den. Detta var vad som förnyade Luther och Wesley. Rättfärdighet genom tron allena. Vi kan inget göra för att kvalificera oss. GUD har gjort allt som kan och ska göras.
2. På naturens plan gäller synden eller nåden. Det är ett helt paradigmatiskt skifte. Människan är en ny skapelse, Skapelse 2.0. Vi har sedan att bekämpa vår syndiga natur genom att leva i ljuset av nåden. Vi går från GUDs fullhet till den slutliga fullheten. Vi går från GUDs frälsning till frälsningen. Vi går med GUD från Rättfärdiggörelsen till härligheten. Det är alltid samtidigt något som hände – på korset – och något vi tar emot på GUDs stora dag.
3. På vilken sida om korset står vi? Därför måste vi nu läsa om alla texter, i GT och NT, och se om de hör hemma i det gamla eller det nya paradigmet (Abraham finns i det nya, Mose och David i det gamla). Vi måste veta på vilken sida om korset vi står. (Petrus hade stora problem med det.)
4. Förbundet är försoningens tema. Försoningen ska i huvudsak läsas inom ramen för Förbundet – I tjänargestalt kom Ordet till oss och försonade allt… och älskade världen tillbaka till GUD. PoS 62, Hartman. Den rättsskipande dimensionen hämtar sina bilder från den judiska domstolen, inte det västerländska eller romerska rätten. Kyrkan har gått vilse i detta avseende under flera tusen år. Betoningen hos Paulus är helt annorlunda, och den får effekter på hela vår kristna tro, vårt tilltal, vår glädje och vårt allvar.
5. Kyrkans erbjudande av Gudsgemenskap är villkorslös. De krav som kyrkan har rest för medlemskap eller tro är helt utombibliska. Omvändelsen är främst valet mellan de gällande paradigmen och genom Jesus Messias har vi återvunnit gemenskapen med GUD. Det är detta liv vi nu har att leva med Kristus. Villkorslöst, men inte utan krav.
6. Den tro som får sitt uttryck i kärlek. Tron är hos Paulus många olika saker, och gör gemensam sak mellan GUD och Människan. När Paulus talar om att han ska föra alla till lydnad i tro exemplifierar han det sedan med fyra kapitel av anvisningar. (Rom 12-15).
7. Den kristna rörelsen är befrielse. Slöjan är borttagen, vi möter GUD som vänder sitt ansikte till oss och följer oss i den vardag som är människornas liv. Vi är befriade från allt det som begränsar oss, och det är mer en befrielse till än från. Godta varandra som Kristus har godtagit er till GUDs ära. Rom 15:17
1. Två paradigm. Vi måste ta hans paradigmatiska skifte på större allvar. Han lämnade sin fariseiska tydning och gick in i en helt ny. Mot Torah och laggärningarna satte han nåden och korset. GUD har gjort det och det är helt nytt. Vi har inte en motsträvig uppförsbacke för att nå Rättfärdighet. GUD ger oss den. Detta var vad som förnyade Luther och Wesley. Rättfärdighet genom tron allena. Vi kan inget göra för att kvalificera oss. GUD har gjort allt som kan och ska göras.
2. På naturens plan gäller synden eller nåden. Det är ett helt paradigmatiskt skifte. Människan är en ny skapelse, Skapelse 2.0. Vi har sedan att bekämpa vår syndiga natur genom att leva i ljuset av nåden. Vi går från GUDs fullhet till den slutliga fullheten. Vi går från GUDs frälsning till frälsningen. Vi går med GUD från Rättfärdiggörelsen till härligheten. Det är alltid samtidigt något som hände – på korset – och något vi tar emot på GUDs stora dag.
3. På vilken sida om korset står vi? Därför måste vi nu läsa om alla texter, i GT och NT, och se om de hör hemma i det gamla eller det nya paradigmet (Abraham finns i det nya, Mose och David i det gamla). Vi måste veta på vilken sida om korset vi står. (Petrus hade stora problem med det.)
4. Förbundet är försoningens tema. Försoningen ska i huvudsak läsas inom ramen för Förbundet – I tjänargestalt kom Ordet till oss och försonade allt… och älskade världen tillbaka till GUD. PoS 62, Hartman. Den rättsskipande dimensionen hämtar sina bilder från den judiska domstolen, inte det västerländska eller romerska rätten. Kyrkan har gått vilse i detta avseende under flera tusen år. Betoningen hos Paulus är helt annorlunda, och den får effekter på hela vår kristna tro, vårt tilltal, vår glädje och vårt allvar.
5. Kyrkans erbjudande av Gudsgemenskap är villkorslös. De krav som kyrkan har rest för medlemskap eller tro är helt utombibliska. Omvändelsen är främst valet mellan de gällande paradigmen och genom Jesus Messias har vi återvunnit gemenskapen med GUD. Det är detta liv vi nu har att leva med Kristus. Villkorslöst, men inte utan krav.
6. Den tro som får sitt uttryck i kärlek. Tron är hos Paulus många olika saker, och gör gemensam sak mellan GUD och Människan. När Paulus talar om att han ska föra alla till lydnad i tro exemplifierar han det sedan med fyra kapitel av anvisningar. (Rom 12-15).
7. Den kristna rörelsen är befrielse. Slöjan är borttagen, vi möter GUD som vänder sitt ansikte till oss och följer oss i den vardag som är människornas liv. Vi är befriade från allt det som begränsar oss, och det är mer en befrielse till än från. Godta varandra som Kristus har godtagit er till GUDs ära. Rom 15:17
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)