onsdag 11 april 2012

Titusbrevet

ägnar vi oss åt i Centrumkyrkan i Kållered sö kl 11oo 15 april.

Utöver ett rätt konservativt, praktiskt brev finns inte mycket att göra (ny) teologi av.

Men Paulus\' citat av Epimenides intresserar mig. E var kretensare och präglar alltså den till synes rasistiska utsagan: Alla kretensare ljuger alltid.

Det är ju rätt uppenbart att det är en filosofisk utsaga. I detta fallet en paradox: Orden säger inte det orden säger. Utsagan är lite längre hos P, men det ändrar inte paradoxen. Men utsagan är bara sann (och begriplig) så länge den uttalas av en kretensare. Så orden hade en ironisk motsatt betydelse hos E medan de får en bokstavlig hos P. Eller?

Men P talar inte om kretensare i betydelsen ursprungliga innebyggare på Kreta, utan han talar om sina egna landsmän som bor på Kreta. Ändrar det då betydelsen av citatet?

(E levde ca 600 år före P)

1 kommentar:

  1. Intressant... Jag kommer att tänka på ett annat ord för den där om att alla kretensare ljuger, nämligen det som (efter Wittgenstein tror jag) kallas för morgonstjärneparadoxen... Och så slår det mig om det där med namnet Lucifer (som ju betyder just morgonstjärna men som när det handlar om Jesus t.ex. 2 Pet 1:19 aldrig blir just Lucifer i översättning)... Det finns nåt teologiskt intressant där som jag inte alls begriper, men tankarna sätts i rörelse... Men vad vet jag? Alla Vallda-bor ljuger alltid.
    /Andreas

    SvaraRadera