fredag 28 september 2012

Oktober - Paulusmånad

Under sommaren har Paulus fått vila. Inte helt. Men lite semester fick hen - och jag. Under sensommaren har jag packat upp mina böcker och fann en del matnyttigt som jag nu läser. Både gammalt och välkänt, men också nytt.

Ska nu tala Paulus, utöver i samlingar i Kållered, också i Lindome, Flatåskyrkan och Betlehemskyrkan. I januari är jag bokad i Småland och i Växjö läser några olika studiecirklar mina böcker.

Nu gäller det alltså att koncentrera sig på det som kan väcka intresset för en djupare vandring med Paulus. Men också att provocera fram det möte som vill ställa oss inför nya frågor.

Korset är en sådan brytpunkt. Det dröjde innan P såg det stora paradigmatiska skiftet. Och vi ser det inte än. Världen var ny i skuggan av korset.

Och jag ser just där knytningen mellan postkristendomska och Paulus.

Institutionen kyrkan - Christendom, som engelskan säger - och den tro och teologi som Paulus skildrar (utvecklingen av) rymmer de utmaningar vi nu står inför.

Det nya perspektivet handlar om en ny utsiktspunkt. Inte i institutionen kyrkan men den enskilde människans vandring i tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar