onsdag 19 september 2012

Paulus i ny dager

skrev Jean Paillard 1979. En utmärkt bok, om framförallt Galaterbrevet och Romarbrevet.

Jag delar på många sätt Paillards perspektiv, både i detaljer och i en samlad bild. Inte minst om den paulinska utvecklingen.

Däremot har jag problem på ett avgörande område. Det kan formuleras med en fråga: Hur mycket var Paulus i kontinuitet med den fariseiska tron och världsbilden?

Och detta är ett mycket vitalt perspektiv.

Som jag läser Paulus drog han i mitten av femtiotalet till sådana djup att han i praktiken upphörde att vara farisé. Men inte förrän då. Och jag är inte säker på att han såg det själv.

Det alldeles avgörande var hur han läste Jesu kors. NT Wright är mycket tydligare på den punkten, än Paillard, och det handlar om den principiella grunden för rättfärdiggörelsen. Fram till P:s djupdykning 54-57, gäller i princip det paradigm som bar den judiska tron. Torah - lagen och läran - och laggärningarna, ett begrepp som Paulus är ensam om, är människans väg till GUD. Den uteslöt alls inte förhoppningar knutna till GUDs nåd, och om tron som överlåtelse. Men från Paulus omläsning av korset återstår till slut ingen väg till GUD. Men istället öppnas vägen från GUD.

Paulus upptäckt byter riktning. Och ur det växer den helt nya tron fram. Mycket talar för att detta bara gradvis avtäckts sedan dess. Korsets teologi är det nya, som Paulus ser. Men det är så paradigmatiskt nytt att vi ännu håller det ifrån oss.

Till församlingen i Filippi skriver han senare, troligen från sin husarrest i Rom, 60-62/63: Många är fiender till Kristi kors.

Ja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar