lördag 28 februari 2015

Den kämpande tron

Några stolpar för PREDIKAN, 1 mars

Jesus i gränslandet eller smulornas evangelium

• Jesus drog sig undan

— in i dagens Libanon (Markus benämner henne syrisk/fenecisk)
— Det kanaaneiska grannfolket som alltid betraktats som fiender (Isak förbjöd sina söner att gifta sig med kanaaneiska kvinnor, Jakob löd men inte Esau)

Jesus drog sig undan, inte bara för en eftermiddag, utan en flera dagars, kanske veckors, retreat. Tyros och Sidon, ute vid Medelhavets kust, upp mot nuvarande Beirut låg inte riktigt nästgårds. Feniciskt land. Evangelierna är en koncentrerad berättelse, många saker ligger utom synhåll, det är mycket vi inte får veta. I höst har vi vid flera tillfällen gjorts uppmärksamma på hur olika de berättar. Men just den här berättelsen är helt samstämmig hos Markus och Matteus.

Kvinnans framfusighet, eller trosvisshet, är tydlig. Som Matteus berättar det finns det samtidigt ett inomjudiskt perspektiv hos Jesus, och en kraftfull kritik mot deras ledares skenhelighet och brister i praktiserad fromhet. Men uppdraget växer genom matteustexten, och mynnar i missionsbefallningen. I denna, och andra berättelser, ligger det vidgade uppdraget. "Men hundarna äter ju smulorna som faller från deras herrars bord", svarar kvinnan.

Jesu undandragning verkar snarare vara en fokusförskjutning. I versarna innan har konflikten med fariséer och skrftlärda stått i fokus, och i avsnitten som följer, efter brödundret, är det med fariséer och saddukeer han diskuterar. I den långtgående och pågående konflikten förs alltså händelser in: Dels dagens evangelium, och dels brödundret. Smulornas evangelium.

• Jesus är inkluderande

Jesus är bunden till sin egen mission. Fastän det "politiska programmet" kommunicerar ett internt budskap, är konsekvenserna av detta budskap utan gräns. Exemplen är många: Den barmhärtige samariern, kvinnan vid Sykars brunn, quslingar som Matteus själv och Sackaios. Gudsriket spränger gränser och ifrågasätter gränser.

• GUDs globala format manifesteras

Evangeliernas berättelse är globalt. Det fins ingen rimlig gräns. Korset och Skapelsen har samma utbredning, både i tid och geografi.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar