söndag 28 mars 2010

Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör

Stora veckans sju stationer. Jesu sju ord på korset - ett per dag.

1. "Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör." (Lukasevangeliet 23:34)
2. "Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset." (Luk. 23:43)
3. "Kvinna, där är din son." "Där är din mor." (Johannesevangeliet 19:26-27)
4. "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?" (Markusevangeliet 15:34)(Matteusevangeliet 27:46).
5. "Jag är törstig." (Johannesevangeliet 19:28)
6. "Det är fullbordat." (Johannesevangeliet 19:30)
7. "Fader, i dina händer lämnar jag min ande." (Lukasevangeliet 23:46)

Dag 1. "Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör." Lukasevangeliet 23:34

Mamma, romare, präster och skriftlärda, lärjungar, anonyma supporters, rövarna, folk i allmänhet. Sådan var åhörarskaran. Var och en med sina bilder av rättvisan, tron och meningen. Vad kände de? Träffade orden? Var de mottagliga för ens en kortpredikan?

Synd, dom, dogmer var långt borta. Nu gestaltades det centrala evangeliet.

Bön:
I Stora veckan skingras flödena av orden.
Den nakna sanningen förenklas.
Det är på allvar.
Jesus talar från korset.
Kärleken triumferar.
Varje ord utmanar mig.

Amen.


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar