tisdag 17 december 2013

Den knepiga metaforen

Metafor

Just avhört ett inlägg där begreppet metafor användes, analyserades och kritiserades.

Medger att det är ett svårt – men, tror jag, nödvändigt begrepp – som enklast kan beskrivas som en bild av ngt, mer eller mindre reellt. Talaren använde den träffande bilden av öknens skepp. De bär inga segel. Därmed blir realiteten en sak, och metaforen ngt annat.

Metaforen i mer kulturell kontext – och i teologisk menar jag – är mer mångskiktig. Den skildrar samtidigt en händelse och ett förlopp, och en vidare tydning. Den kan inte avkodas enbart som en distinkt händelse, utan är den händelsen och samtidigt sina många djupskikt av tydningar. Vi behöver både kunna se händelsen och förstå historiska kopplingar och framtida följder.

Korset är ett bra exempel. Troligen det bästa.

Det knyter an till GT-händelser (Abraham och Isak), är en metafor för Mose möte med GUD och lagtavlorna (som en metafor för mötet), Livets träd i Eden, och samtidigt den sinnliga (och blodiga) bilden av GUDs kärlek och därmed försoningens realitet.

Hur ska vi kunna enas om ett språkbruk? No #1 är nog att respektera varandra.

Och därmed är vi tillbaka vid försoningen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar