torsdag 12 september 2013

Wright (bättre korrläst)

The (W)Right Perspective on Jesus. NT Wright 130910 fm, ÖTH

60 böcker. den senaste på svenska. Jesus - helt enkelt.

2 centrala dimensioner. Jesus och GUDs Rike respektive Jesus och korset. Där ligger det svåra och stora sammanhanget. GUD blir Kung genom Jesus - denna återkomst på tronen står i fokus för Jesu tids judendom. Men det är ett strängt taget helt Annorlunda rike som kommer med Jesus.

Judarna ville ha GUD som kung, det var revolutionärt, inte minst under ockupationerna. De ville ha rättvisa. Det var en djup och utbredd längtan.

160 fKr. Motståndet var Syrien. Mackabeerna. Renade templet. Upprättade Israel. Detta var exempel på vad GUD kunde göra. Ändå inte follbordat, komplett. Talet om GUDs Rike från Jesus väckte denna lust. Läs 1 Mack 2 så får du en tydlig bild av denna längtan.

132 Bar Kochba. Stjärnans son (Messias). Sista judiska revolten. Skapade en ny kalender. År 1 i den nya tiden, GUDs rikes tid. Om, eller då, GUD kommer att inta templet. "The end has come but not completed. Present agies, the age to come." Två tider samtidigt.

En levande bild av GUD som revolutionären - som skapade rättvisa åt sitt folk.

Rom ville fred, den romerska freden: Inga käppar i hjulen.

Med Jesus, och redan från Johannes döparen, blir denna förväntan gestaltad. Det är framtiden som kröns i nuet. Johannes döpte i Jordan, det var en signal om det nya Exodus (det var ju den vägen Josua kom).

Det handlade om att återberätta och återskapa Exodus. Folket väntade att GUD skulle göra det igen. På Jesu tid fanns bilden av att exiltiden fortsatt gällde. Folket levde i tro på det som ännu inte hänt. Dan 9.

490 år, sedan Daniel, så räknades med årsveckorna. Esseerna trodde det skulle ske vid Jesu tid.

Det Jesus gjorde mättes från detta perspektiv. Miraklen (tecken på att GUD handlade) var tecken på att GUD höll på att bli Kung: Den Nya Skapelsen stod för dörren.

Jesus gjorde det som normalt gjordes i Templet. GUD hade flyttat ut på gatan. Jesu liknelser var bilder av hur Jesus ville öppna nya kapitel i det judiska folkets berättelser. Ofta som svar på frågan: Vem är du? Vem tror du att du är? Med vems auktoritet gör du detta?

GUDs Rike kommer, griper in, sträcker sig ut. Men det bärs av en annorlundahet.

Såningsmannen: Jes, Jer... Att rädda folket var att så ut, för ny frukt. "God as a farmer." Men det kommer inte att funka som ni tror. En del ger god frukt. Det är nu tid för GUD att bli kung. Men det är annorlunda. Jesus ger sina motbilder mot felaktiga förväntningar.

"My Kingdom is not from this world, but for this world." Det var Jesu budskap. Kritik mot falska förväntningar av Riket. Ett nytt sätt att vara människa. "Follow me: Die and resurrect."

Teologin menade att GUD hade lämnat - övergivit - folket, pga deras synd. Nu förväntades GUD som kommande, det var Messiasbilden. Läs Jes 40. "All flesh will see it." Och vidare i Jes 40-53. GUD fyllde tabernaklet, Salomos tempel. Sedan dess hade det inte skett. Hur skulle det bli när GUD kom tillbaka?

Jesus talar om det, tex i Luk 19. Kungen har varit på resa... Detta var den judiska samtida bilden, men nu hade Jesus kommit. "GOD is back."

Jesus som Messias: Fanns många bilder. Kriterierna var:
1. Gör något för att sätta hedningarna - de ogudaktiga - på plats.
2. Upprätta Jerusalem.
3. Templet (GUD skulle ju bo där).

Men Jesus läste detta på ett annat sätt: Jesus både fyllde Messiasförväntningarna och fyllde dem inte (eller gjorde det i vart fall på ett annat sätt).

Särskilt tydligt och dramatiskt blir det i fråga om huruvida de skulle få ihop bilderna av Kung och kors. De kunde inte begripa det. Vi ser korset som något som räddar oss från världen. Jesu poäng var att de båda hängde ihop: kung-kors. Detta var det nya Exodus. Den nya Annorlundaheten = Kingdom of GOD. Allt var delar av den nya "förpackning".

Jesus kom till Jerusalem i Pesach-tid. Och visade: Så här blir GUD Kung. Folket trodde verkligen att Skaparen gett sitt folk ett land, Jerusalem och Tempel. Men det vara egentligen bara "images". Bilder av GUDs närvaro. Men Templet, som bild tar över irl. Striden om Templet blir därför en centralfråga.

Jesus och nattvarden: Istället för de vanliga "Passover-orden" talade Jesus om sig själv. Jesus gav dem inte en teori, han gav dem mat. Vi har gjort det till en teori. "Tight pact, symbolic, a presence of Everything. Just not believe it, share it."

Himmel och jord hör ihop. Exodussymbolen får sin nya tydning just genom dopet - genom vatten. Från slaveriet till ett folk, samlade kring sin GUD.

Folket levde i Boken på ett sätt som vi bara kan drömma om.

Wright menar att det finns tre dimensioner av Jesus som vi måste hålla ihop och se samman:
Messias
Tjänare
Gudomlig

Han menar vidare att den judiska bilden av folket egentligen inte var exklusivt, inomjudiskt, men de var förebilder för alla folk. Genom dem skulle alla välsignas.

Saligprisningarna är ett bra exempel, en bild av hur GUD välsignar, dvs genom människor som gör fred etc... Detta är, menar Wright: "Images of the Kingdom of GOD."

Jesus, på väg till korset, drar alla dessa "images" tillsammans.

GUD skulle döma världen och Jesus stod först och lät det ske: Det är Korset.

Anklagelserna gick ut på att visa att Jesus var en misslyckad figur - a failure. Men detta var ju egentligen en bild av detta nya Rike.

Känslan spreds: Vi har gett vårt stöd åt fel kille. Om du nu är GUDs Son, hjälp dig själv och hjälp oss. Men Jesus stannade på korset för att han VAR GUDs Son.

Den Ultimativa messianska uppgiften var att vara tjänare. Men Jesus var samtidigt just gudomlig.

"Gospel - the climax of the story from Exodus - of the Kingdom of GOD. GOD is coming back." Så berättar evangelisterna - som berättar berättelsens sammanhang. De ser sammanhanget: för Israel, med Israel för världen. Världen skulle välsignas - få syn på GUD genom dem.

"A different kind of Kingdom. Jesus the Composer." Kyrkan ska nu lära sig sjunga. "We are designed to be part of the longer Narrative. The ultimate defeat of the Evil." Segern är vunnen, vi behöver inte göra det igen.

Min kommentar: Wright läser påtagligt evangelieberättelserna från ett paulinskt perspektiv. Är han medveten om det? (Klart han är!) Läser han därmed in mer i evangelierna än där finns? Innebär det att han bortser från de spänningar son finns mellan olika skolor/fraktioner/tolkningar? Eller är det bara ett taktiskt övervägande?

Jag tror att han läser rätt.


The (W)Right Perspective on Paul. NT Wright 130910, em

"Överallt kring Paulus blev det konflikt. Dit jag går serveras tea", sa en engelsk biskop.

P tillhandahåller ett judiskt perspektiv, för hela världen.

P var farisé. Extrem. Frihetskämpe. Seloter. "Devoted." Torah kom att betyda mycket för exiljudarna under århundraden före Jesus. Torah blev ett slags mobilt tempel. Ett kosmos - med en aning av GUD. Att vända sig mot Torah var som att förneka GUD.

Kristna. A new Exodus. Exiltiden har blivit utmanad genom Jesus. Flera ex som P använder: Adam och Eva, Egypten, och exilen. GUDs straff. Återknytningen är förlåtelse, upprättelse.

Jes 11: GUD handlar för världen genom Israel. GUD och Skapelsen (Hela världen). Ps 2, 72, 89 "A jewish vision for the world." Detta var meningen med Messias. Detta är Ps läsning av Jesus. "World History changed through Jesus."

Det GUD hade väntats göra vid slutet av tiden, sker mitt i tiden.

P knyter Abraham till Löftet. Messias fullföljer Förbundet med Abraham. (Matt gör motsvarande anknytning genom släktkrönikan, Joh genom parallellen till Skapelsen, etc).

Abraham skulle omintetgöra, eller motgöra (undo - använder Wright) Adams Synd.

De som bär lösningen på världens problem är infekterade av synden. Ex Abraham. "Jews is like all other, but more so" - citerar Wright en rabbin.

Exodus. "GOD in their midst". Lagen. De första de gör är att kvadda lagen. "The story of Jesus: echoes the Exodus theme. Exodus language."

Ecclesia: "an odd little group, strange and diverse." Men Enade i Kristus. GUD agerade genom Jesus, för att förena människorna.

Sabbat, Omskärelse, food, vem hen äter med. Det var judaism: "kept the jews separate from gentiles". Israels Messias - men en ny gemenskap. Tempel är platsen där himmel och jord möts. (Liksom Torah) och hos P blir det ecclesia - de heliga.

P omvärderade flera judiska kärnformulering. Men det handlar om att "Think jewishly". "The united community - a new way of being human."

Det var de kristnas liv som spred kristentron de första århundradena.

Wright sammanfattar kärnan i Paulus texter: Creation, Covenant, Jesus, Church

Teologi är hos P ngt som utvecklas i kyrkan för att hålla den samman och helig, och motsvarar Torah i judendomen.

Teologi (respektive Torah) är hela gemenskapens ansvar. Judarna betonar, och sammanfattar sin tro: monoteism, utvaldhet, eskatologi. Detta finns hos Paulus. Men, från sitt möte med Jesus läser han historien.



- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar