forts Johannesevangeliet (kap 3)
Först samtalet med Nikodemus om att födas på nytt – född av vatten och ande. Den som kommer från himlen gör himmelens gärningar, men ni tror inte. Men, så följs de känna orden i Joh 3:16 av orden: ”Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom.” (17) Därför är det så tragiskt att höra dagens kristna hellre tala dom (mot andra) än frälsning för alla.
Kanske är det dock Johannes döparen som här presenterar det allra tydligaste vittnesbördet. Johannes´ lärjungar klagar över konkurrensen från Jesus, men Johannes är tydlig: ”Han ska bli större och jag ska bli mindre.” (30)
”Fadern älskar Sonen och har lagt allt i hans hand.”(35) Det är inkarnationens budskap, Jesus är Gud, förklarad och synlig, honom möter vi och följer. Tro på hans namn, uttrycket som används i den här texten, är inte främst bekännelse, inte högstämda ord, det är liv tillsammans med Jesus. Denna relationella form av tro är den Johannes talar vi – vi är i Jesus som är i oss.
Till nästa vecka läser vi kap 4. Inkarnation förblir temat; den samariska kvinnan och ämbetsmannasonen. Vatten-ande-sanning är orden som för oss vidare in i Johannes evangelium.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar