söndag 18 januari 2009

Avsnitt 3 – Helighet; Människan och en dag

1 Mos 1:26- 2:3

Vi möter nu version 1 av Människans skapande. (I 1 Mos 2 kommer en andra version).

Nu är vi vid skapandets kulmen; människan, sedan vilar Gud.

Människan, vila-ansträngning, Gud.

Mycket att fundera kring och bära med sig.

Skriv, kommentera, reflektera under veckan. På lördag (24 jan) summerar jag era och mina tankar.

Textkommentar:
Gud – Vi? Gud har många namn, säger vi idag. Men detta ska mest uppfattas som ett gudsnamn, ungefär som när den svenske kungen kunde säga Vi då han menar jag. Kanske ska det läsas som ett majestätiskt ord…

2 kommentarer:

  1. Mycket bättre design! Lättare att läsa och man får en helt annan översikt!

    SvaraRadera
  2. oj vilken aktivitet det var här då!

    Herre här är mina händer inte för dig inte av dig utan MED DIG!

    Vår avbild…det låter ju som det är ett gäng gudar som är i farten. Om jag ser på det lite närmare utifrån ett tillsammansperspektiv, dvs att jag inte gör något för Guds skull eller att han uppfyller mina önskningar. Så är det här något vi gör tillsammans. Herren ställer sig bredvid mig och jag säger Herre här är jag. Ser man det i ett skapelseperspektiv så har jag (och min partner) gjort två människor (och båda liknar oss, fast sötare) och samtidigt är de en Guds avbild (förmodligen därför dom är så söta). Ett VI en Man och en Kvinna och Gud. Det är mycket som är ett vi, fröna skall i marken, träden skall ansas, näras…men utan kraften från Gud blir det inget.
    Där det med revbenen…då blir jag kanske lite för feministiskt för det här sammanhanget. Men Gud gjorde mannan av damm Adam. Transformation från jord till människa. Kvinnan skapades ur mannens sida alltså förädlad genom mannens kropp. Det är ju helt lågiskt tycker jag. Kanske inte så djupt men det är ju fredag kväll.

    F.A

    SvaraRadera