måndag 12 januari 2009

Jag öppnar nu en Bibelläsarsite

Vi läser Bibeln tillsammans. Vi börjar i Första Moseboken och i Uppenbarelseboken. Sedan läser vi bok efter bok, framifrån och "bakifrån". Jag kommer att lägga ut frågor, reflektioner, tankar och meditationer. Du kan reagera, fråga, lägga till, lägga tillrätta genom kommentarsfunktionen. Tillsammans bygger vi ett bibliotek av kunskap. Läsa i livet, med Bibeln förstådd genom förnuft, tradition och erfarenhet. Textreflektionerna utgår från Bibeln översatt 2000.

Jag heter Pär Axel Sahlberg. Präst i Metodistkyrkan med en Doctor of Ministry-examen från Wesley Seminary i Washington DC 1990. Där skrev jag om befrielseteologi; A Swedish Approach to Latin American Basegroups; Doing Theology in Small Groups.


Nu bildar vi en sådan grupp på nätet. Är du med? Välkommen med kommentarer, frågor, synpunkter. T.ex. om hur ofta du vill få påfyllning med nya avsnitt...


AVSNITT 1

Mos 1:1 Gud skapar världen
I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.

Kommentar:
Så börjar det. Betoningen ligger inte på hur, inte när, ännu inte ens varför. Bara att Gud gjorde det. I början, före allt; så ser vi fortfarande på världen. För mig är teorierna om The Big Bang inget hot mot Ordet. På något sätt gick det till. Vi ska återkomma till ordningen och perspektiven.

Himmel och jord. Den klassiska formuleringen om allt. Ingenting har annat ursprung än Gud. ”I honom är det som vi lever, rör oss och är till.” (Apg 17:28)

Därför är det i relation till Gud vi rör vid varandra och allt skapat.

Nästa fas: 1 Mos 1:2-5

Reflektion:
Jag har först nu börjat läsa om Bibeln i den nya översättningen lite grundligt. Språket öppnar nya blickfält. Orden är alltid ett provisorium, byter mening över tid, sätts in i nytt sällskap. Något av det gamla försvinner, nytt kommer istället.

Följde en del av bibelöversättarnas arbete från min riksdagsstol, det är unikt att staten tar ansvar för att översätta Bibeln, men det skedde. Nu förvaltas ansvaret av Svenska Bibelsällskapet och i deras site Bibeln.se är den tillgänglig över nätet, sökbar med parallellhänvisningar och kommentarer; alternativa översättningar och förtydliganden. En länk till bibelsökandet finns på denna sida.

Jag har köpt en ny Bibel, en slimline. Vackert band, tunnaste sidor. Känner heligheten; översättarvärvet, orden som förvaltats, skrivits ned, tolkats, mötts i tro och tvivel. Den har burits över haven, stuvats undan av rädsla för upptäckt, bränts på bål, öppnats inför hungriga läsare, burits i procession… Den är till för oss.

Meditation:
I begynnelsen – före allt begynte – fanns världen i Din Gudstanke. Redan innan jordens grund var lagd… I Din tanke blev allt det till som finns till. Innan det kunde sköras eller ens definieras, fanns där frö till liv. Den rena tanken, den oförstörda avsikten, den goda viljan och den varma kärleken. Låt oss balansera där en stund: I den goda viljans famn, på gränsen till skapandet. Då tanken, Ordet svävade ut för att bilda materia.

I fokus finns bara Gud. Ingen annan början. Den stora totaliteten. Vi tänker oss den nog som fullkomlig. Senare har vi funderat över – fullkomlig av vad? Den perfekta planen ger inget utrymme för mångfald, eller avoghet. Vi tror istället att den är fullkomlig av kärlek. Den ger utrymme, stort rum…

Himmel och jord. Alltet, men det symboliserar också motsatserna; det över oss och det under oss. Kortsiktigt och närsynt här, långsträckt och evigt där.

Gud skapade. Den kreativa kraft som allra tydligast visar Människans släktskap med Gud. Också den kraft som skulle pröva Guds tålamod. Gud visste det. Det fanns ingen tvekan om att vi i skapandets kraft sätter närmast gudomliga avtryck i Skapelsen. Där liknar vi Gud.

Guds avsikt blir världen; himmel och jord. Där balanserar starten, hos Gud som skapar.

.

3 kommentarer:

  1. Vad härligt med bibelläsning som har öppna dörrar. Eftersom du var en av mina tre konfirmationspräster, minns jag med värme det som jag fick med mig av min konfirmationsläsning. Det allra bästa med alla de veckorna var att jag fick med mig fler frågor med mig hem än de jag hade med mig dit. Inget fix och färdigt. Svar på allt. Utan med en otrolig mängd nyfikenhet och nyckel till frågornas rike. Jag gillar det fortfarande att inte ha svar på allt, utan öppna dörrar till fler frågor som berikar livet. Det ska bli väldigt roligt att få se vad du vill bjuda oss andra på den här bloggen.

    SvaraRadera
  2. Det här verkar lovande. Jag har länge funderat på vad gör jag nu med mina trosfrågor i relation till bibeln, när jag har gått dom där alfa kurserna tre gånger. Då tar kyrkans verksamhet slut eller snarare man riktar in sig på ny grupper, startar nya alfagrupper. Det var för mig inte svårt att komma in i kyrkans värld, däremot att stanna kvar.

    Det här känns som en utmaning, om min IQ räcker så är jag med!

    SvaraRadera
  3. Hej kul att se något som jag själv funderat på men inte har kunskap till. Här en fundering om det där syndafallet som jag burit och grunnat på. Om jag skulle hårddra texten om paradiset skulle inte vi finnas utan det så kallade syndafallet. Innan tycks inte Adam o Eva vara specielt intresserade av att uppfylla jorden utan mest av att gå omkring och ha det bra. Men kunskapslusten och varför inte skaparlusten som likheten till Gud skapar driver dem att smaka den förbjudna frukten och med det verkar det hela sätta lite fart. Ormen som hos oss ses som en symbol för det onda har då en aktiv del i att få igång denna nya värld. Tja ibland vill jag i varje fall tänka att det inte är kunskapstörst, nyfikenhet och mod som är syndafallet utan avunden som leder till brodermordet. Tja inte helt som jag hörde i söndagsskolan men min fröken Rut ler nog i himlen åt "flickebarnets" ostyriga tankar.

    SvaraRadera