fredag 29 maj 2009

Ni skall vara heliga, ty jag är helig.

3 Mos, vi forsätter:

Lista över rena och orena djur. Man kan fundera om det gäller som kostråd. Nu hade folket levet i tiotals generationer i fångenskap, nu skulle de själva klara livhanken. Vi vet inte.

En del av traditionerna överlevde in i den kristna kyrkan, inte så mycket ”djurlistan” men reningsdimension för en födande kvinna etc. Också det var sannolikt mera sanitets- och hygienråd än rent och orent i någon absolut eller religiös mening. För offret (Kap 12 fanns också en budgetvariant för fattiga.)

När det gäller spetälskan (i kap 13 och 14) är det uppenbart att det är medicinska råd, för att hejda smitta. Intressant parallell är det lortiga 1700-talets England där en av John Wesleys böcker hette Primitive Physics (enkel sjukdomslära) som innehade en hel del hygienråd och en del förfärliga behandlingsmetoder, men detta i en tid då läkarna gick från bädd till bädd och bar smitta, från obduktioner till sjuksängar...

Kap 15 avhandlar diverse kön(sjukdoms)relaterade åkommor. Intressant att notera är att männen blir orenförklarade snabbare än kvinnorna!

Kap 16: Den stora försoningsdagen. Religionen räknade med syndens realitet. Men det fanns räddning. I åttonde versen nämnds Asasel och det är namnet på en ökendemon eller beteckning på ett stup där syndabocken störtades ner. Intressant med en sorts alternativ Gud mitt i det heliga monoteistiska systemet.

Till Asasel fördes syndabocken ut, bärande på folkets synder.

En gång om året skall detta ske, i alla tider; ”och bringa försoning åt det allra heligaste” (3 Mos 16:33)

Till nästa vecka läser vi 3 Mos kapitel 17-26. Vi övergår nu till helighetslagarna. Här gäller det att ligga i och läsa…

3 kommentarer:

  1. Om man gav bort en syndabock till Asasel... litade man inte till Gud?

    SvaraRadera
  2. Jag tror Asasel är platsen där syndabocken dog. Varför skulle Gud tillåta offer till en demon alls?

    SvaraRadera
  3. Kloka tankar, har aladrig funderat mycket på Asasel. Dessutom vet man inte så noga om alla detaljer, det där verkade mest höra ökentiden till. Den blev dock fyrtio år.

    Man måste komma ihåg att folket levde mellan "stationerna", slavar i Egypten under hundratals år och längtan till landet "som flyter av mjök och honung", däremellan stavade man, som vi, på den provisoriska tillvaron av att vara människa...

    SvaraRadera