I 2 Kung 17 kulminerar förfallet och i konflikten mellan fiendelaxeln Assyrien-Egypten faller först Israel/Nordriket och sedan Juda rike till assyrierna genom oheliga allianser, inte minst med riktning mot Egypten. Den assyriska fångenskapen startar. Assyrierna gör som alla ockupationsmakter och flyttar sitt folk till området. Vart och ett av folkgrupperna dyrkade sina egna gudar. 2 Kung 17:41 tas som intäkt för de definitioner som fortsatte att följa folket i Samaria (då texten skrivs, men detsamma gällde som uppfattning även under Nya testamentets tid).
Med Hiskia (18) blir det bättre ordningar i Jerusalem. I 19:14 finns ett fantastiskt avsnitt där den assyriske kungen hotar Jerusalem, skryter över sina bedrifter, Hiskia går till templet och breder ut smädebrevet, för att dela det med Gud. Profeten bistår honom. Jesaja stora tema om ”rest som ska räddas”. Denna rest – shear – är ett starkt bibliskt tema, ”resten” räddas.
I 21 tar den unge Manasse vid som tolvåring, och en ny omgång förfall tar vid. Sonen Amon är inte bättre han.
I 22 samlas hela historien samman. Det är sannolikt under den här tiden som skrifterna samlas, verkligheten skrivs samman till den historia vid hittills följt. Det är liksom en första kulmen av den stolta judiska historien.
Det är Josia som är kung, från åtta års ålder och regerade tills han blev 39.
I vers 8 ”finner prästen Hilkia bokrullen med lagen”. Nu formas huvuddragen av den judiska tron. I kap. 23 reformeras gudstjänsten, men den egyptiske kungen blir Josias fall.
Stora skatteutbetalningar sker som ”gäld” till Egypten och först ses nog Babylon som räddning, men nya vedermödor väntar. Nebukadnessar lät föra bort eliten från Jerusalem. Efter förnyad konflikt utvidgas deportationen.
I Andra Krönikeboken (som är ett slags parallellberättelse till Kungaböckarna) skrivs avslutningsvis att folket ska återvända.
Denna berättelse fortsätter sedan i Esra. Vi läser den till nästa vecka, nu byggs templet upp och tron restaureras, Esra kommer och tar ledningen, Nehemja, som är nästa bok, blir ståthållare. Det finns ett slags kontinuitet med Hiskias reformation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar