fredag 19 februari 2010

Jag befann mig i borgen i Susa (Nehemja)

Nehemja börjar som en gammal riddarroman. ”Jag befann mig i borgen i Susa…”

Esra stod för den andliga återkomsten, står Nehemja för den politiska, men så enkelt är det inte.

Utgångsläget efter deportationen var hårt: Jerusalems mur är raserad och portarna nedbrända… Nehemja reser dit för ockupationskungens räkning. Det startar som ett fantastiskt kollektivbyggverk. Men entusiasmen var möjligen större än smartnessen. De hånas, bilderna är målande. Ah, låt dem bygga, det blir inget av det, de rasar nog när en räv skuttar upp på dem.

Som vanligt hade gnällspikarna problem med visionerna. De klagade på att bygget tog tid för annat. På 52 dagar var det gjort. Där firade de sedan Lövhyggohögtiden. I 9:5 och framåt får vi syndabekännelsen, återkopplingen till historien.

Boken slutar med bön och äreteckning över Nehemja; Min Gud, kom ihåg detta och räkna mig det till godo. (13:31)

Till nästa vecka läser vi Esters bok, nu är det intriger på högsta nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar