Lite problematiskt är det att Paulus nu blivit sadelmakare, inte tältmakare. Är inte riktigt klar över om det är stor skillnad, jag menar man kanske gjorde både det ena och det andra. Tolkningen av lekman är dock densamma, och såväl sadeln som tältet tjänar sitt syfte som flexibel och rörlig – rörelsen märks.
Konfliktbilden är tydlig. Judarna drar sig inte ens från att dra sina konflikter till romersk domstol.
Den nya rörelsen hotar också kommersiella intressen. Apg 19.
I Apg 20 blir det nu ett vi – vi avseglade. Nu är det berättat med stor närvaro, en del av det som just berättats har samma närvaro, kanske var det någonstans i Mindre Asien som Lukas anslöt. Det är påfallande hur många gånger han använder ordet ”vi”. Han var verkligen angelägen.
Apg 21-26, Paulus anklagas men hävdar sin rätt som romersk medborgare. Jesu uppståndelse är den centrala frågan, ständigt betonad i den unga kyrkan, där hamnar han också mitt i den judiska debatten mellan olika parter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar