11: Synden V (av 9): Livet i den nye Adam
Synden vaktar oss väl, långt in i heligheten. Kanske är det just det förhållandet som gör det så komplicerat, men det borde inte vara så underligt. Allt annat i skapelsens mönster bär ju gradvis förändring, en långsam rörelse över tid, med mera abrupta eruptioner inemellan. Synden saktar in, kommer på efterkälken då kärleken råder.
Bli så till sinnes... ser ju ut som en växt, en anpassning till det nya, till det rätta.
Vandringen med Jesus är den grundläggande metodiken för alla Jesu lärjungar. Liksom de ursprungliga jesusföljarna handlar det om att ta intryck, och leva nära Jesus. WWJD – what would Jesus do (hur skulle Jesus göra) som det står på de moderna armbanden – är en ständig påminnelse. Fastan är just den period som djupnar den vandringen. Det är på allvar, och vi ska nog inte glömma vart stigen ledde: Förvånansvärt många kors avslutar de stigar som började vid Genesarets sjö.
Hos Paulus är metaforiken tydlig; allt från den korta instruktionen i Galaterbrevet: Bär varandras bördor, till de mer utbyggda i Efesierbrevet med Vapenrustningen, eller den mest kompletta listan i Romarbrevet, Kap 12-15.
Apostelns bildspråk är kreativt: ikläd er herren Jesus Kristus, ta på er den nya människan, en ny skapelse, ni är kristusbrev, en kristusdoft och kristuskunskapens doft... Vi är, enskilt, och tillsammans, Kristus mitt i vår vardag.
Kyrkans felsteg: Kyrkan har haft en tendens att luta mer åt manér, dogm & lära, än en doft av Kristus.
Nyadam i vår tid: Klä dig i den nya människan – är det inte just det som gäller i vår tid? Med tafatta försök till plastisk nyhet: Flåshurtiga coacher, plastikoperationer, dygnet-runt öppna gym, konsumtion av ständigt nya out-fits... Ikläd dig Kristus, är vasst, utmanande, livsfarligt...
NY-ADAM
Den nya skapelsen –
ständigt ny,
i en värld
som ropar efter nyheter
eller den tröga förvandlingen
av en vana
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar