tisdag 8 april 2014
13: Synden VII (av 9): Synd och fullkomning (onsdag)
Bibeln säger att vi ska söka fullkomning. Inte mycket bryter av så starkt mot vår medvetenhet om brister, självupptagenhet, ondska, kortsiktighet och långsinthet. DET kan väl aldrig gå. Bli ni fullkomliga som er himmelske Fader är fullkomlig, sa Jesus. Mera fullkomliga, sa Paulus – som om han var medveten om att vägen var lång.
John Wesley såg detta, knöt det, precis som hos Paulus, till helgelsens livslånga resa. Men fick kritik, krånglade till det i en omskrivning: Kristlig fullkomlighet (eller på engelska Christian Perfection). Inte skall väl vi...
Här krävs försiktighet. Den förste som utropar sig fullkomlig vittnar därmed om att hen inte är det. Men, dels säger det inget om målet: Bli så till sinnes som Kristus Jesus var, torde väl vara en omskrivning på temat. Dels tror jag vi här rör oss med inslag vi måste förhålla oss till:
Paulus, och kanske hans tid, kunde tänka sig själva den mänskliga naturen på ett mera principiellt plan, inte i etiska eller psykologiska kategorier. Han kunde därför tala om de båda Adamarna med en arketypisk betydelse. Den mänskliga naturen "var uppkopplad till olika nätverk"; det gudstillvända, respektive det frånvända. Därför talade han om de troende med termen Heliga (fastän han kunde vara rasande på deras etiska defekter och handlanden). Samtidigt är han ihärdig att påpeka behovet av att göra rätt, leva rätt, och ha en iver för goda gärningar.
När Paulus skriver (Rom 15:7): Godta varandra så som Kristus har godtagit er till GUDs ära, visar han på sambandet mellan hur GUD förhåller sig till, ser på oss, och hur vi betraktar varandra. Det är ett principiellt synsätt: GUD vet vad vi är (ytterst kan bli) och betraktar oss som genom Kristi kors. GUD har en kärleksfiltrerad blick. Idag skulle vi kanske säga att GUD ser vår potential. Men betraktar oss som om vi redan var där: Heliga. (Ungefär som en idrottare tränas att se sig själv som vinnare.)
Bibelteologi: Öva dig i gudsfruktan, skriver Paulus. (1 Tim 4:7). Idrottspsykologin har redan slagit till. Metaforiken är densamma. Och här placerar nog Jesus och Paulus fullkomningen. Ikläd dig herren Jesus Kristus – är en sådan paulusmetafor. Ni är grenarna, ni är lemmar i Kristi kropp, förbliv i mig, klä er i den nya människan... är andra.
Kyrkans felsteg: Eftersom regelverket gjordes om till en moralisk (och ytlig) karta fastnade kyrkan i etikens ytskikt, med risk för dubiös skenmoral (reglerna gäller mest andra). Kontrollbehovet ledde kyrkan fel, hon litade mer på sina regler än på det förvandlande mötet med levande GUD. Kanske slutade hon rent av tro på detta möte, eller förbehöll sig rätten att det bara kunde ske i kyrkans hägn. Den moralistiska överheten riskerar alltid att snava över sina egna hinder.
Fullkomning i vår tid: Vi söker det under kirurgens skalpell, eller i gymets
dunka-dunka-rytmer. Vi feta är, ännu levande, avskräckningsmodeller. Men, skämt åsido, visst tror vi att det ännu är en central fråga som fler än en ställer sig: Hur blir jag en bra människa? Har kyrkan ett svar?
FÖRVANDLINGSNUMMER
Det går inte.
En clown är en pajas,
ramlar till applåder.
En uppblåst staty
är tyngre än
sin tanke.
Vi tror det är beständigt.
I provrummet
träs nya klädnaden
på en gammal kropp.
Den sitter illa
kring välfärdens midja,
med avstånd till
trådsmala mannekängens ideal.
Det tar ett liv
att anpassas dräkten.
Ett långt liv – evighetslångt.
Från diktboken: med sikte på horisonten, 2013, Sahlberg
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar