9: Synden III (av 9): Paulus om Synden i Romarbrevet
Paulus talar mera sällan om synder – men vi är mycket upptagna av synder, särskilt andras. Däremot talar han mycket om synden, jag skulle vilja skriva Synden. Det är hans skildring av den mänskliga naturen, och den knyts (med rätt eller orätt) till Adam. (Ingen av de andra bibliska författarna ger Adam denna "särställning".) Synden i människan är den korrupta naturen. Bilden av det vi egentligen inte skulle vara.
Denna natur har vänt GUD ryggen och inbjudit alternativa tydningsmönster, det Bibeln kallar Ondskan. Adam bjöd därmed in döden till livet. (Den kroppsliga döden – förgängligheten – den bibliska bilden (konnotaforen) av Döden – är den förlorade relation med GUD, eller mer konkret: Den förlorade bilden av oss själva (det vi skulle kunna vara).) Denna förlust av det sant mänskliga sitter som en defekt i vår personlighet, och yppar sig som synder. Men vi botar inte människan genom att behandla symtom, men själva sjukan har genom Kristus – den siste Adam – fått sitt bot.
Den gamle Adam sitter kvar i hjärtat av vår personlighet och fortsätter att läcka "gift" i vår, genom korset, förnyade personlighet. Den gamle Adam och den siste parallellbor i oss. Det är delvis ett mänskligt val vem av dem vi låter regera oss. Symboliskt kan vi hålla upp korset och låta det belysa vårt dilemma, och gå segrande ur striden.
Bibelteologi: Läsningen av Romarbrevet för oss i cirklar.
1:18-3:20 beskriver syndens rum
3:21-5:11 beskriver nådens rum
5:12-7:25 beskriver syndens realitet
8:1-29 beskriver livet i Kristus
(9:1-11:36 beskriver judarnas ställning)
och från 12:1 och fyra kapitel framåt beskrivs "regelverket" för livet med Kristus (med kärnan i Rom 15:7).
Inom judisk tro uppfattas synden som uppror mot Gud och den gudomliga ordningen, men också alltid som just en förnedring av människans sanna natur. (Fruktsallad: Av marginellt intresse har frågan om vilken frukt det var som bringade Adam och Eva på fall. Äpplen säger vår kulturkrets, judarna kunde nog tänka sig att det var fikon, muslimer lyfter ofta fram bananen som Adam och Evas vedersakare, medan ortodoxa judar insisterar på att det var citroner det omtalade paret kalasade på. Inom den rysk-ortodoxa kyrkan däremot har, utan att vinna gehör, stundtals föreslagit tomaten.)
Kyrkans felsteg: Kyrkans val, och kontrollbehov, i att tala om människors synder, är kyrkans allra mest avgörande felnavigering. Därmed placerade hon sig i yta och inte djup, och förlorade själva dynamiken av Förvandling. Och vi fortsätter att vara på flykt från själva kärnan.
Synden i vår tid: På matens område vet vi detta: Det vi stoppar i oss påverkar hur vi mår och hur (länge) vi lever. På motionens område – samma sak. Men på insidans område verkar vi tro att andra regler gäller. Vägvalet är essentiellt. Och kanske estetiskt – i djupare mening, nämligen gestaltad i frågan om våra motiv: Vänder vi oss bort från andra (och därmed oss själva) eller möter andra (och därmed oss själva)? Också på detta område tarvas träning.
SYNDEN
Synden är en inneboende
en parasit
som äter av godheten
tömmer människan
på sitt innehåll
och korrumperar själva livet.
Den bortvända människan
ser med GUDs ögon
och inser bristen,
vänder sig,
lär sig se som GUD ser
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar