torsdag 9 april 2009

KORS ORDEN III

Lärjungarna och de trogna var där. Men också kollegorna på korset talar om Jesus. Den ene ropar ut mänsklighetens bön; ”Tänk på mig när du kommer i Ditt Rike.” Den andra hånar, slänger käft närmast.

Jesus vet att Gå ur tiden, betydde just det. Träda in i det angränsande rum som saknar tid och därmed plats. Det var nära till himlen/Paradiset. En suck emellan. Den sista.

Idag. Evigheten börjar idag.

I Getsemane samlas lärjungarna. De som tvivlar, som förrådde, som förnekade. Alla är där – de erbjuds Paradiset, men än anar de bara storheten. Rövaren var längre på vägen, hade redan nått sin inre botten.

DE SJU KORSORDEN:
Fader, förlåt dem
Till Maria: Se din Son
Till lärjungen: Se din Moder
Till rövaren: Idag ska du vara med mig i Paradiset
Till vakterna: Jag törstar
Min Gud, varför har du övergivit mig
Allt är fullkomnat

1 kommentar:

  1. Tänk att ha kolleger på korsen... (=;
    God Påsk - åtminstone så småningom

    SvaraRadera