tisdag 7 april 2009

KORSORDEN I


Evangelium från en dödscell. Koncentratet av ett liv. Till slut står bara det mest centrala fram.

Det börjar storartat. ”Fader, förlåt dem.” Människan Jesus är ännu i stånd att tala. Det gudomliga lyser igenom; där finns Det Stora Förlåtet. Det sägs nu inte från en distanserad himmel, det talas rätt ut ur den erfarenhet som kommer med skoskav, svek, sviktande tro, svärd och strid.

Dyra ord.

DE SJU KORSORDEN:
Fader, förlåt dem
Till Maria: Se din Son
Till lärjungen: Se din Moder
Till rövaren: Idag ska du vara med mig i Paradiset
Till vakterna: Jag törstar
Min Gud, varför har du övergivit mig
Allt är fullkomnat

1 kommentar:

  1. Tack för ett fint initiativ. Dina Korsord hjälper mig att få ordning på påskdagarna. Det är så mycket världsligt som ska klaras av - och det är skönt att en stund försjunka i Det Stora som hände då...

    SvaraRadera