tisdag 23 juni 2009

”Halmepisteln” Jakobs brev: ”Bli Ordets görare”

Vi har nu läst en av Bibelns mest intressanta texter. Inte minst därför att Luther, och andra, funderade på om detta brev verkligen skulle höra till kanon. Det man i dessa tider mest förundrades över var den starka betoningen av gärningar hos Jakob, till skillnad från t.ex. betoningen av ”genom tron allena” som kom att bli reformationens kännemärke. Men Jakob säger: ”Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med mina gärningar visa dig min tro.” (2:18)

Det verkar tydligt att Jakob talade in i fromleriets slutna kotterier. Tro handlar om liv, var Jakobs bistra budskap. Snacka går väl, men lev ut tron.

Jakobs brev behöver inte mycket fler kommentarer. Den är en del av evangeliet. Gärningar ska inte överdrivas, de kan inte köpa oss räddningen, men inte heller undervärderas; tro är liv.

Jag tror att Jakobs brev är en text till vår tid. Nu är det dags att gå från ord till handling...

Till nästa vecka ger vi oss i kast med Hebreerbrevet, den text i Nya Testamentet som på ett sätt är bron mellan GT och NT. Vi startar mjukt och läser Heb 1 till nästa vecka.

2 kommentarer:

  1. Tack för denna text! Tankens labyrint är min fälla. Har hamnat där även med Maria. Tar tag i det nu.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Luther lär inte ha gillat Jakob?
    I KNT står det att det är lite för metodistiskt lär jag minnas. Intressant.
    God sommar

    SvaraRadera