4 Mos 20-29 Vatten ur klippan, Aron dör, kopparormen, Bileam – en vän i nöden, åsnan och välsignelsen över folket, avfall och straff, kvinnors arvsrätt, Josua blir kronprins
20: Mirjam dog, folket törstade. Det började kärva för Gudsfolket. Mose ställs hela tiden inför nya utmaningar. ”Varför har ni fört oss ut ur Egypten och tagit oss till detta eländiga ställe?” (5) Men ledarna vände sig till Herren. ”israeliterna anklagade Herren, men han visade sin helighet bland dem.” (14) Texten ger lust till predikan. Vattnet ur klippan är en stark bild.
Men inte bara Mirjan dör, också Aron (fast det har han enligt texterna redan gjort flera gånger). Nu är Mose ensam kvar i ledarfamiljen.
21: En annan stark bild, som ännu lever i apotekar- och läkarsammanhang: kopparormen. En bild som använts av mången predikant, se upp till räddningen och vinn din frälsning. Men nu är folket mera vädjande, bedjande, än anklagande.
22-24: Nu kommer historien om Bileam och åsnan. En främmande ledare välsignar folket trots stort motstånd bland eliterna.
25-26: Folket avfaller till den moabitiska tron. Denna text står som en pendang till Ruts bok där troheten går andra vägen, hon som blir Davids anmoder. En annan intressant koppling är att texten talar om moabiter och midjaniter, nästan som synonymer. Troligen hänger det ihop med att olika traditioner skrivits samman. Men Mose är gift med en midjanit, och svärfar har varit en viktig och långvarig konsult åt Mose. Men nu sker brytningen.
27: Kvinnors arvsrätt – en innovation. Josua utses till kronprins. Rollen är en kombination av kung, präst (Guds förtrogne), domare, härförare och överstamhövding. För Josua blir rollen som härförare mera viktig än för Mose.
28-29: Ny högtidskalender.
Till nästa vecka läser vi 4 Mos kapitel 30-36.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar