Livspulsen slår igenom – sjutalet tycks vara skapelsens tal, summan av allt, källan hos Gud. Uttytt – uträknat – på olika sätt. Hos oss som tretalet, Guds tal; Fader-Son-Ande, skapelsens fyra hörn; väderstrecken, fyra element; jord, vind, eld, vatten. Sju ljus i staken. Sju vågor på havet – var sjunde är störst…
Skapelsens dag, Herrens dag, återställelsens dag.
Vi har förlorat mycket i vår tid. Pulsen, vilan, rytmen är kanske det mest påtagliga. Med artificiellt ljus och klockans sekundpassning har tiden tämjts, men inte vi. Vi är skapta för pulsen. Växlingen mellan vila och arbete, ensamhet och gemenskap, utmaningar och igenkänning.
15: Sabbatsåret, det sjunde årets filosofi - avskrivningsåret. Jorden vilar, skulder regleras, eller avskrivs, frihet ges. Återställning; recovery – livspulsens lag ska gälla. En god teori, vi vet inte hur den tillämpades, hade man råd att avstå att så ett år? liksom det upphöjda jubelåret, vart sjunde sjundeår (då var det sabbat både det 49 och 50:e året.)
”Öppna handen för din broder, för den fattige och nödlidande i ditt land.” (15:11)
16: Repetition och summering av grundläggande lagar.
17: bl. a. ett slags regelverk för tillsättande av kung, (senare blir frågan om kung en sådan vånda - behöver folket en kung, de har ju Herren…) Tonen i lagtexten är en annan, mera moralistisk, elitistisk. Texten är mera underordnad en överordnad sak, någon som vill ta befälet…
18: Prästernas rättigheter (eget försvarstal?) för att värna deras existens då de inte tillåts äga, samt en intressant text om hur man skiljer profeter.
19: Asylstäder, räddningsplatsen för dem som råkat döda någon, förlåtna men uteslutna. Någon sorts rättvisa, men allt ont ska utplånas och detta kapitel avslutas med de förfärliga orden om öga för öga. Den grundliga hämndens filosofi, så barbariskt. I sammanhanget ska man dock se att den utgör ett slags rättsäkerhet, du får inte hämnas inte mer än så! Vedergällningen, priset för en oförätt är ett slags materialisering av det obetalbara. Livet reduceras till öga, år… (I princip skiljer inte mycket från vår moderna rättsstat.)
20: Även kriget hade lagar, redan då. De fega får gå hem, man ska börja förhandla om fred, men freden kostade, träd värderades mer än människor (man imponeras inte…)
21: Familjelagar, en sorts ordning.
22: Lagar om ditten och datten. Sexuell lagstiftning, skyddsräcken, inte åsna och oxe för samma plog. Det hela ser rörigt ut.
Till nästa vecka läser vi: 5 Mos kap 23 till 30. (Kolla 24:ans praktiska råd: ”Ingen får ta en handkvarn eller en kvarnsten som pant, ty då tar han livet i pant.” (24:6), 5 Mos 26 ska vi ha i åtanke då vi sedan kommer till Ruts bok, välsignelse – förbannelse: ” Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva.” (30:19)
(Veckan därpå läser vi ut Moseböckerna och ägnar oss då åt Mose intressanta liv och öde (5 Mos 31-34)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar