onsdag 21 juli 2010

Postkristendom, lektion åtta

Jag fattig, syndig människa VS. Människan är unik och värdefull.

Just nu har dessa två paradigm kommit att koncentrera mitt arbete med postkristendomska, som två brännpunkter.

Det är väl ingen tvekan om att båda synsätten kan sägas ha sina rötter i Bibeln och hör hemma i kristen tro. Jag tror kanske inte heller att den lutherska svarta människosynen på ganska länge har satt speciellt djupa avtryck, sekulariseringen har ju pågått ett tag...

Noterar också att kristentron kanske påverkats mer än vad man i förstone tror. Det gör i sin tur att världsbild och tydningar av livet glider allt längre ifrån det som kyrkan värnat och hävdat genom århundraden, men att teologin och dogmerna i grunden är desamma. Och glappet vidgas.

Energin och kraften i mitt lilla projekt tilltar, men också komplexiteten. Jag söker inte en ny tro, men vill pröva formerna för hur denna gamla tro (Giv´me that Old time religion) filtreras genom både inom- och utomkyrkliga filter.

På ett sätt kanske det mest naturliga hade varit att utmönstra det gamla. Städa garderoben, so to say. Och det vet man ju hur det är. Man hittar en massa gammalt som kanske inte kan användas mer, men som bär starka band till minnen. Och inte bara det. Som väcker till liv det man en gång kände.

Min enkla tes står kvar: Om man utgår från människan som unik och värdefull så betyder ord som omvändelse, nåd och försoning något helt annat (än om jag lever med bilden av mig som fattig, syndig...).

Där. I själva brytpunkten mellan Gud och Människan, Himmel och jord, har något hänt som förändrar våra förutsättningar.

Men det är inte Gud som har förändrats, inte heller erbjudandet och budskapet, kanske inte heller i grunden människans belägenhet.

Jag snurrar kring detta just nu. Välkomnar bidrag.

2 kommentarer:

  1. PA
    Jag har en delvis annorlunda infallsvinkel än din kanske.
    jag kallar mej kristen humanist och är sen många år medlem i Förbundet för kristen humanism och samhällsyn KHS. Vi betonar människans fria tanke,vilja och sanningssökande.Vi appellerare till renässansen (Florens är en av mina favoritstäder),men även det klassiska arvet från Aten och Rom värdesätts (Jerusalem är en annan av mina favotitstäder). Jag utgår mycket från Jesus i min bibelläsning och vill gå i hans fotspår i kamp mot förtryck och orättvisor. Ser människan som unik och är inte lika intresserad av synder hit och dit. Men destruktiva strukturer finns. Orimliga ekonomiska skillnader ,miljöförstöring måste vi kämpa emot.
    Jag tycker illa om en trångsynt kristendom som syndförklarar människor exempelvis homosexuella samtidigt som man ser mellan fingrarna med ekonomiska orättvisor,miljöföring och förtryck. Min svaghet är kanske att jag kan bli väl skarp mot den formen av kristendom. Jag skäms för delar av kristenheten typ kristna högern och har svårt för kristna bokstavstolkare.
    Bemnny Fhager

    SvaraRadera
  2. Skall förstås vara Benny Fhager ursäkta dålig korrektur.
    PA jag gillar din infallsvinkel postkristendom och om du har någon sammanfasttning tar jag den gärna på min mail benny.fhager@vgregion.se.

    SvaraRadera