fredag 2 juli 2010

Postkristendomska

Lektion 1

I tusen år har svenskarna vaknat i kyrkan (dopet), blivit vuxna (konfirmationen) och begravts. Kyrkan har varit den värdebärare som format alla. Under 1800-talet började en gradvis religionsfrihet, andra trossamfund fick visst utrymme, först senare kunde man också välja bort religionen. 

68:ornas barn, som kulmen på en lång process, är den första generationen som inte formats i denna enhetskultur.
70-talister och senare är - som grupp - en ny sorts svenskar. Den postkristendomska generationen.
 
En alternativ, men samklingande berättelse, kan beskrivas efter formerna för tes-antites-syntes. Kristendomen är västerländsk tes. Sekulariseringen, gradvis uppluckring, i praktiken från upplysningstiden och reformationen, är antitesen. Syntesen, som sedan följer, innebär inte en återgång, men andligheten är inte på samma sätt en begränsning eller så dogmatiskt orienterad. Vi kan tala om postsekularism, kanske är det mer relevant än postkristendomska, men oavsett vilken förklaringsteoei vi väljer utmanar det kyrkan i grunden.
 
Min tes är att vi inte begriper hur djupt detta kommer att skaka om oss. 

4 kommentarer:

  1. PA
    Du är inne på något mycket intressant.
    Välkommen till KHS i Johannbergs Missionskyrka i oktober.
    Göteborgs Konstmuseum visar Göteborgs postmodernism 80-90 tal.Omskaad spelplan.
    Teologisk har vi nog också en omskakad spelplan.
    Själv fascineras jag av tanken att gå före i solidaritet i Jesu fotspår idag.
    Benny

    SvaraRadera
  2. Fanns där en schism mellan väckelserörelsens kristna/de högkyrkliga/läsarna och "folkbildnings"-rörelsen?
    Har kyrkan orsakat sin egen postkristendomska generation på det sättet?
    För visst var det så att de högre utbildningarna i Sverige öppnades först för alla och inte bara för de välbeställd under 50-talet? i alla fall vid den tid då de som föddes under 40-talet kunde dra nytta av denna öppning av skolan. Tidigare var ju många av de inte lika välbeställda självlärda på många sätt, Hermodskurser och sånt. Visst var det så att i en del kyrkliga miljöer kunde man vara avogt inställd till bokbildning som inte var religiös -det var Bibeln som gällde?? I så fall kan ju detta ha lett till en kunskapstörst hos majoriteten och ilska gentemot ett slags kyrkligt och överklassens kunskapsförtryck... eftersom kunskap är en av nycklarna till ett bättre socialt liv.
    Där ser jag en tes och en antites i så fall vilket har resulterat i en generation som om de fått känna sig mer jämlika kanske inte behövt känna sig så skeptisk eller främmande till kyrkan. En del av kyrkan reagerar ju fortfarande på litteratur, eller tankar som på något sätt opponerar sig mot, ifrågasätter trons dogmer, anser att det är något ont tecken utifrån som de kanske själva är upphov till? Det var bara en tanke som dök upp när du beskrev tes och antites. Funderar på orsaken till 68:ornas och 70-talisternas "post". Antitesen- kunskapstörst som leder till en iver att lära kan nog dyka upp överallt där kunskapsförtryck råder och där man inte tillåts tänka själv, inte får vara kritisk och inte får ifrågasätta... vilket till slut kan resultera i en majoritetens missnöjesrörelse som sparkar uppåt... men inte nödvändigtvis riktad mot Jesus och Gud och tron i sig.
    Har detta som du beskriver, skett tidigare i kristendomens historia?
    Jag funderar men har mest frågor... men jag tror alltså inte att den postkristendomska generationen vänder sig mot själva Jesus och tron utan mer utövandet. Men jag vet inte säkert alltså...
    /Ingela A

    SvaraRadera
  3. Ingela
    Inom vissa kristna kretsar speciellt traditionell väckelsebygd var inga så kallade nöjen tillåtna alls där ingick världens litteratur.
    Det finns stråk av detta kvar inom svenska bibelbältet som sträcker sej från Småland långt ut i Göteborgs skärgård.
    Vi är i ett nytt läge nu.
    Människorna kan se på kristendomen förutsättningslöst.
    Postmodernismen inom konsten lokalt spännade som jämförelse se ovan.
    Var också nyligen på en föreläsning postpsykiatri.Att mer se i processer än i fasta oumkullrunkeliga diagnoser för alltid givna.
    Benny Fhager
    Det är så bra att PA tar upp tråden om postkristendom.
    Benny Fhager
    bENNY fHAGER

    SvaraRadera