fredag 11 april 2014

15: Synden IX (av 9): Helgelsen II


Inget annat evangelium är så centralt som helgelsen. Jesussmittan blir den utmaning som utmanar varje enskilt steg, varje tanke och varje motiv i våra liv. Det är hjärnbarkens, lilla hjärnans och hjärtats innersta tro. Den påverkar vår syn och vår hörsel, för att inte tala om känseln, och känsligheten för andra människors liv.
Den gör oss inte till helgon, sådana är aldrig självutnämnda, men präglar våra steg, varje steg.

Bibelteologi: Jag har, som Paulus, talat mycket i helgelsens konnotaforer. Och jag gillar hans försök att så koncentrerat och konkret predika efterföljelse. Jag tror att den plågade honom, som den plågar mig. Och lockar oss.

Kyrkans felsteg: Helgelse är personligt. Drabbar, och utmanar, först mig. Tillsammans borde vi kunna hjälpa varandra. Kyrkan som träningslokal för just det – inget annat vore viktigare. Har det fungerat så?

Helgelse i vår tid: Alluderingen på alla träningslokaler, och workoutmetoder, är vår pendang. Just nu är de mer besökta. Men de är släkt: Kyrkan och Friskis&Svettis – en framtida union?



KORET & GYMET


Utmanas
stretcha
svettas

god teologi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar