onsdag 2 april 2014

Lucka 7. Synden

Synden I (av 9): Den gamle Adam

Synden är ett mått. Det berättar om avståndet till GUD. Men ännu mer berättar den om avstånden i oss själva: Distansen mellan det vi är och det vi skulle kunna vara. Ingen ger oss den berättelsen bättre än Paulus. (Kanske för att han – till skillnad från alla andra bibliska berättare – tog på sig att berätta den också för icke-judar.)

Adam är den konkreta "konnotaforen" av Människan. Skapad till gudslikhet, plågad av ensamheten, inbjuden till gemenskap. Tillsammans med Eva bildar han konnotaforen Mänskligheten. Öster om Eden, var deras adress: Människans vagga och den oskuldsfulla vardag som fylldes av lek och GUD. Metaforerna står på rad: Ormen, kunskapens träd, Livets träd, nakenheten, gömmeleken, ansvarsbristen, utvisningen... Konnotationerna finns i vår vardag.

Det går an att diskutera vad som var kärnan i de första människornas synd: Olydnad, vilja bli (som) GUD, förlovningen med Ondskan, brister i ansvarstagandet, konkurrensutsättning av GUDs regler, upptäckten av gott och ont (och valde ont)...

När vi läser den vackra, mytologiska berättelsen, slås vi hur omedvetet felvalet verkar vara. De trampade snett, helt enkelt. Det gick åt skogen. (Och så ser väl de flesta bortval ut; små, små steg bort från det goda. Det Onda griper oss bitvis.) De blev förvisade.

Hos Paulus förde Adam döden in i människans värld. Döden är både ändligheten, förgängelsen, och det bortvända ansiktet: GUD förlorades ur sikte. Synd och död blir nästan synonyma.

Bibelteologi: Herren Gud sade: Människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid.” Och Herren Gud förvisade människan från Edens trädgård och lät henne bruka jorden varav hon var tagen. Han drev ut människan, och öster om Edens trädgård satte han keruberna och det ljungande svärdet att vakta vägen till livets träd. Se 1 Mos 3:22-24 och se Rom 5:12 ff.

Kyrkans felsteg: Det som Kyrkan kallat för Arvsynden, särskilt i väst, är i grunden en beskrivning av denna mänskliga "defekt", en benägenhet att vända sig från GUD. Men har på ett upprörande sätt blandats ihop med synder (syndiga gärningar), ibland kallad verkssynd. På ett sätt kan det ena, Arvssynden, beskrivas som själva sjukdomen (den mänskliga defekten) och det andra, synderna, som symtom på denna defekt. Men Bibelns fokus är den mänskliga naturen, och det är den paulinska betoning som delvis förfuskats under kyrkans år.

Den gamle Adam i vår tid: Denna sårade natur är inget främmande för vår tids betraktande av Människan. Vår tids utgångspunkt betraktar väl människan som god men potentiellt farlig, för sig själv och andra. Men vi betraktar det oftast som människans val (och bortser kanske från sociala och ekonomiska bakgrundsfaktorer). Att betrakta de destruktiva (gudsfrånvända) faktorerna som en fråga om en sjukdom i vår natur tror jag är en medvetenhet vi behöver utveckla, och fördjupa.


ADAM


Odödligheten gick förlorad
grindarna slog igen
ödemarken tog oss i famn

människans irrande färd tog vid,
stiglöst gömde sig målet
men levde djupt i medvetenheten

som längtade Paradiset,

keruberna, och det ljungande svärdet
skilde oss från vårt barndoms Eden
och vi såg döden bakom varje buske –

varför gömde jag mig?













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar