måndag 24 mars 2014

Del 6 av sju. Intro till Kalender

med 24 luckor i Faste och Påsktiden. Startar snart.


VI Kristuslikhet

Det är djupt tragiskt att den väg som Jesus utnämner sig själv till att vara inte tar oss längre än till en skärmytsling kring dogmatik och positionering för eller mot det ena eller det andra. Jesus talar för ett nytt sätt att leva, hans eget liv är mönsterbildande, och samtidigt kraftkällan för detta liv: Att möta andra människor som vore de vi.

Eller som Paulus skriver: Jag lever, fast inte längre jag själv, det är Kristus som lever i mig."Gal 2:20. Så konkret, så utmanande. Men han visste att han inte var framme. Tro inte att jag redan har nått detta eller redan har blivit fullkomlig. Men jag gör allt för att gripa det, när nu Kristus Jesus har fått mig i sitt grepp. Jag menar inte att jag har det i min hand, men ett är säkert: jag glömmer det som ligger bakom mig och sträcker mig mot det som ligger framför och löper mot målet för att vinna det pris som Gud har kallat oss till genom Kristus Jesus. Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga, låt oss fortsätta på den väg som fört oss hit. Fil 2:12-16.

Livet med Kristus är ett ordinarie slit, inte extraordinär undanflykt. Vi har lång väg till kristuslikheten – men också den längsta vägen har en kort början.


MESSIAS


Messias,
den GUD sände
för att tala med mitt hjärta

förändra världen
ut och in från det egna –

kärlekens språk;
som ser den Andre.




/från boken Poetisk teologi, 2014. (som släpps 10 april och 13 april)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar