3: Midfastosöndagen, temat Livets bröd, Försoningen I (av 4): Vad GUD ville
Om GUDs närvaro är Bibelns första vittnesbörd är frågan till människan: Var är du? (med variationer: Hur är du? Vad vill du? Vem blir du?) Bibelns Stora Fråga. Gamla testamentet är en lång vandring av (försök till) återskapad relation: Noa, Abraham, Mose: Exodus, Tabernaklet och Lagen, profeterna, templet, exil, återupprättelse... Kort sagt: Människan (folket) sökte den förlorade vägen – det dolda paradiset. (Denna grundberättelse, liknar psykologernas beskrivning av vår mänskliga vandring. Någonstans djupt i vårt innersta bor längtan efter den första ljuva tiden; Allsmäktighetens tillstånd; vi var universums medelpunkt; ett enda skrik och hela världen ställde sig på tå för att svara på våra behov.)
Det råder inget tvivel om att GUD vill denna relation. (Jag tror att GUD är som den morfar och farfar jag är: Vill inget hellre än att se mina barnbarn "in action". Känna deras närvaro, se deras leenden, torka deras tårar...) Relationen finns där också då avstånd råder, men den byggs upp då umgänge sker. Bön, reflektion, handling bygger relationens hus.
Bibeln uttrycker grunden för relationen i sin kortaste form: GUD är kärlek.
Bibelteologi: I Rom 8:31 ff och i 1 Kor 13 har Paulus några av sina mest egenartade texter. Det verkar vara noggrant och väl utarbetade "dikter" om Kärlek. Om GUDs kärlek, modellbildande för oss. Målet för GUD verkar solklart. I det följande ska vi se på vägen GUD väljer.
Kyrkans felsteg: Kyrkan liknar Jobs vänner. De argumenterade väl. Hade fått rätt bra grepp om både det ena och det andra. Men, verkar ha förlorat själva nerven, den inre glöden. Om GUD inte förkunnas med kärlek (av och i kärlek) förloras det centrum, som gör bilden (konnotaforen) av GUD näst intill meningslös, och obegriplig. Försoningen har ingen annan startpunkt än i GUDs kärlek.
Försoningen i vår tid: Bristen, skulden och skammen är vår tids märke. Detta stämpelavtryck sätts inte främst av andra på oss, men av oss själva. Kärleken är den enda boten, och vägen till oss själva, till vår egen botten (och därmed till andra och deras djup). Det är särskilt den tonen som Korsets Jesus slår an: Fader förlåt dem, de vet inte vad de gör. GUDs plan är att såväl upprätta och befria oss, därför är detta avgörande för vår självkänsla och självbild, och förståelsen av oss själva, vår roll och uppgift.
DEN OLYCKLIGA KÄRLEKEN
En del kärlekar
faller ner i svarta hål,
uppgår i alltet och intet
får ingen gestaltning,
når ingen mottagare,
möts inte av ett svarsbrev.
En del kärlekar är förbjuden kärlek,
olämplig kärlek,
svårbestämd kärlek.
GUDs kärlek är oegennyttig –
det är en svår kärlek.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar