söndag 30 mars 2014

Försoningen II

4: Försoningen II (av 4): Vad Jesus gjorde

Jesus kom till ett folk som längtade, och väntade. Det stora trauma som ockupationen medförde (och det var minsann inte första gången) höll folket i ett järngrepp. Inte främst politiskt, troligen inte heller ekonomiskt, men andligen. Både greker och romare försökte placera sina egna favoritgudar i templet. Ingen kunde förstå den judiska tron – en tro utan gestaltande statyer var obegriplig. Judarnas säregna tro och livsstil, och underkuvning, signalerade en döende och icke-potent gud. Och själva tvivlade de på om GUD (JHWH) längre stod på deras sida. Fariséerna ifrågasatte folkets tro och lydnad, och prästerna balanserade på realpolitikens smala barrikad.

Messias var väntad och efterlängtad. Han skulle komma med räddningen. GUDs Son väntades inte, det var GUDs ofattbara överraskning, tämligen svårtolkad. De som betraktade och följde, lyssnade och iakttog Jesus kunde blicka in i GUDs ansikte. Men allt talar för en marginell Jesusrörelse. Födelsen okänd, intåget i Jerusalem mera i skymundan, korset var vardag...

Uppståndelsen var däremot kommunikativ. Det är nog därför den blir det mest centrala budskapet i den unga kyrkan i Jerusalem. Först med Paulus, från 1 Kor (ca år 54) och framåt, blir korset skildrat, inte bara som makthavarnas svek, men som gestaltningen av räddningen.

Jesus – senare rätteligen bedömd som Sann GUD och sann människa – var den unika mötesplatsen mellan himmel och jord. I Jesus blir förnyelsen av Förbundet möjligt, synligt, och konkret. Jesus är själva mötesplatsen. Förbundet är namnet och realiteten för människans hemvist hos GUD. Jesu död och uppståndelse är människans väg. Paulus talar från början mest om att Jesus dog och uppstod FÖR oss, men övergår till att mer och mer tydligt tala om att VI dör och uppstår MED Jesus.

Bibelteologi: Hos Paulus blir denna uttydning allra tydligast. (Hebréerbrevet är ännu tydligare, men går nog för långt när det gamla Förbundet utkonkurreras av det nya.) Paulus håller tydligt ihop det gamla Förbundet (men betonar tydligare Abrahams roll och tonar ner Mose) och det nya, genom Jesus. Korset, döden och offret kan bara läsas i ljuset av Förbundet. Den gällande konnotaforen är mera freden (återställelse av Den Goda Ordningen) än ett rättsligt sonande av utdömt straff.

Kyrkans felsteg: Här finns några av de mest oroande tecken som erövrade kyrkans språk och lett kyrkan i delvis felaktiga betoningar. Jag har ägnat en hel del text åt detta i mina böcker. NT är komplicerat i just den här frågan, med en uppsjö av olika bilder. I korthet menar jag att den romerska rättsuppfattningen tidigt slog ut de judiska/gammaltestamentliga bilderna och skapat fel fokus. I vår tid måste vi söka oss till de djupare rötterna.

Jesus i vår tid: Balanspunkten mellan Jesus som sann GUD, och sann människa, är den kritiska mötesplats vi måste påminna oss, förkunna, gestalta, och blicka in i. En närvarande, uppenbarad, lidande och dödsbesegrande GUD, som samtidigt delar alla mänskliga villkor, är den bibliska trons mest uppseendeväckande nyhet – ännu i vår tid en nyhet. Detta budskap har inte kyrkan förlovat sig med – än, tyvärr.


KORSET


Korset är
som ett ärr i ansiktet,

skrikande synligt
Det har läkt men låter

inte minnet vila,
eller glömmas,

gör inte längre ont
men höll på att kosta livet

korsets ärrmärke vittnar om bot








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar