onsdag 26 mars 2014

Påskkalender

24 luckor (faktiskt 25) fram till Påskdagen (egentligen till Annandag Påsk)

Utmanande, kritisk, samtidigt central teologi, och vandring med påskens många inspirerande och omskapande mysterier. Reflektion, bibel, kritiska anmärkningar om kyrkans arv, och vår nutidsläsning, samt en dikt/text/poem, varje dag.

Om du, efter några dagar, vill ha helheten som pdf, hör av dig.



Introduktion
I Faste- och Påskkalendern KORSETS JESUS presenteras dag för dag från och med 28 mars de perspektiv som fyra år med Paulus lett mig fram till. Tom (NT) Wright och Michael Tellbe, teologer och bibelforskare, har varit vänliga att guida mig på vägen. Ibland har de bekräftat mig, ibland korrigerat mig och andra gånger har vi gått skilda vägar.

Kalendern har 24 "luckor". Bit för bit läggs nu pusslet. Mönstret för varje dag är först en kort och enkel introduktion, därefter en liten bibelteologisk utblick som följs av min kritik mot kyrkans stelnade former och formler – den kritiska hållning som driver mig. Därefter ett försök att "nu-placera" mina utmaningar. Allt "summeras" sedan i en dikt/korttext/poem.

Begrepp som Förbund, Försoning, Synden/synder, helgelse, Kungen, lidande, död, kors & uppståndelse förekommer, behandlas och får ibland en något annan utformning än vad vi kanske är vana vid, som kommer ur min omläsning av Paulus och hans texter.

Messias
Messias kommer – det summerar den andliga vibrationen vid tiden för Nya testamentet. In i detta Längtans galleri vandrar Jesus. Han svarar mot förväntningarna, men spränger också gränser. GUD ville mer än människornas längtan kunde greppa med sina små händer. Eller, så var det så att bara små händer kunde greppa det GUD ville...

Idag går inte människorna i skuggan av templet och längtar Messias. Därför måste "konnotaforerna" (mitt nyord byggt av metaforer och konnotationer) tydas och läsas in i vår tid. Vi som längtar Lyckan, Meningen, Kärleken, Klimatlösningar, Fattigdomsbekämpning, Odödligheten och Bekräftelsen.

Hur ser vandringen ut från det perspektivet? Det ska jag försöka klargöra under Faste- och påskkalendern.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar