onsdag 19 mars 2014

II Dogmens död

Del 2 som sammanfattar min mera omskakande perspektiv, som intro till den Faste- och Påskkalender som följer från den 28 mars, och fram till Påskdagen.

Forts fr 17 mars ...

II Dogmens död

Vår tro är inte en dogm. Vi bör inte ens säga att vi tror på Bibeln. Kyrkan är inte vårt rum i tiden. Kyrkans bekännelse är bara tidens provisorier för att gestalta vår följaktiga gudsgemenskap. Lika lite som en dåtida jerusalemit borde uttala tro på templet (symbolen för GUDs närvaro hos sitt folk) eller Torah (lagen) bör vi tala om tro på Bibeln, kyrkan, dogmen...

Vår tro är liv, och det livet är Mötet med GUD själv, och därifrån vandringen med GUD; vår Skapare, Frälsare, och Vägledare, traditionellt beskrivet med metaforerna Fader, Son och Ande. Mer begripligt, om än ofattbart, är den Jesus Messias som kommer emot oss på vägen från sitt kors, utstigen ur sin tömda grav och inbjuder oss till denna vandring genom livet, och, som Paulus skriver, ingjuter i oss "en iver att göra gott" (Tit 2:14). Eller mer konkret: "Att lära oss godta varandra så som Kristus har godtagit oss till GUDs ära." (Rom 15:7). Detta är helt medvetet på tvärs mot en del av den annars självupptagna biologiska egenöverlevnaden, som annars styr oss.

Om inte vi vågar tala om förvandling är vi förlorade. Och är inte vi beredda att förvandlas är vi ingenting. Korset är då i grunden meningslöst. En kristentro till namnet är bara det, som ett gammaldags löst skjortbröst; avtagbart och utbytbart. "Då har ni alls ingen nytta av Kristus" (Gal 5:2), skulle Paulus ha sagt. ""Ni ska alla förvandlas, så att GUD blir allt, överallt" (1 Kor 15).

Tron är först, främst och sist relation, primärt med GUD och som en följd av den relationen vårt förhållande till andra människor, ja med allt skapat. Gudssmittan är vårt enda märke. Och det påverkar allt i våra liv. Om dogmen (eller templet, eller lagen, eller Bibeln, eller något annat) understödjer denna förvandling är de OK. Annars bara avguderi.

(För att läsa från början får du scrolla ned och sedan läsa "baklänges".)





7 kommentarer:

  1. Om jag förstår det rätt så är dogmer vägvisare, eller kanske hellre kantstenar, på vår vandring genom livet. Ja, nåden är själva grunden till att vi kan gå över huvudtaget och också att vi kan välja väg. Jesus, inte nåden, är vägen skulle jag vilja säga...men det kanske är samma sak i det här fallet.
    Men mötet med Gud (som ska förändra mig, dig och världen...sorry, kunde inte låta bli :)) är självklart det centrala och världsomvälvande...men som jag har sagt från början...vilken Jesus? Vi har efter 2000 år kommit så långt bort från hans vandring på jorden att vi har så otroligt många varianter, något vi ser redan på Bibelns tid. Hur ska vi veta vilka Jesus vi ska följa? När jag var i gymnasiet följde min kompis en pingstpastor som ivrigt föreslog att de skulle följa Jesus. Efter ett tag ödelades hela ungdomsgruppen för det var ju pastorn, och inte Jesus, som man följde.

    Min poäng är att kyrkan, och då tänker jag den historiska kyrkan, har genom Bibeln och andra uttryck lagt kantstenar och satt upp vägskyltar längs livets väg för att vi skulle kunna hitta rätt Jesus och att mötet skulle uppstå. Tänk om Paulus hade gått till Alexandria istället och Jesus hade lyst upp Damaskus vägen och ingen var där?

    Men då kommer man fram till en annan fråga. Antingen tror man att den Heliga Ande har använt sig av kyrkan för detta uppdrag eller så tror man att den Heliga Ande leder människor utan dogmer, Biblar eller whatever.

    Antagligen går det inte att generalisera...men jag skulle tro att det är en blandning beroende på vem det är Han vill nå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt svar är nog kort. Antingen lever Jesus eller lever inte. Är tron mötet och vandringen med Jesus är dogmen bara förklaringsmodeller. Är tron att följa kantstenarna tycks det gå lika bra utan Jesus...

      Radera
    2. Och Paulus skulle sagt: Då har ni alls ingen nytta av Kristus. /PA

      Radera
  2. Men om kantstenarna, dogmera, är för att leda oss till rätt Jesus, men att tron är mötet och vandringen med Jesus, så går det ju ihop, eller hur? Dessutom lägger t.ex. Paulus en hel del dogmer som kantsten för det kristna livet/vandringen...just för att staka ut hur livet med Jesus kan och ska se ut.

    SvaraRadera
  3. Vad är kyrkans roll i en dogmlös kristendom?

    SvaraRadera
  4. Dogmlös... ver jag inte. Jesus först, tror jag. Kyrkan är en väg, vi är vandrare, Någon går med oss – det är Saken. /PA

    SvaraRadera