lördag 15 mars 2014

PAULUS SKAKAR OM

Första (enda?) framträdandet på ostkusten

Mina findings efter omläsningen av Paulus, och utmaningarna för kyrkan i en postkristen tid, presenteras i Borgenkyrkan i Tierp första helgen i april.

Tierp 5-6 april 2014

Lördag
kl 10: pass 1 Paulus – missförstådd och underskattad

12 lunch

13-15: pass 2 Synd & försoning – centrum i tron

Söndag
gudstjänst kl 11 temat för söndagen: "Försonaren", nattvard.
Predikotema: Jesus Messias; veni, vidi, vici (Jag kom, jag såg, jag segrade)


Kyrkan har bäddat ner sig i ett maktpolitiskt perspektiv som trängt långt in i kristen tro, djupare än vad vi vågar se. Med omläsningen av Paulus fräschas perspektiven upp och utmanar. Paulus banbrytande omläsning av Korset var dramatisk i hans egen tid. Men hans tankar fick inte det rum som hade behövts då kyrkan gifter sig med makten och formar konturerna av kristen tro. Därför är Paulus mer aktuell än någonsin när nu kyrkans ökenvandring skakar om kärnan i kristen tro.

Min uppfattning är klar. Följer vi inte Paulus är kyrkan förlorad.

Om detta talar jag i Tierp, och i mina (6) böcker.

Hör koncentratet i Tierp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar